Hoe ga je als influencer om met uw inkomsten op fiscaal vlak?
Er blijkt nog veel onwetendheid te bestaan bij influencers omtrent hun fiscale verplichtingen. De FOD Financiën heeft recent een rubriek gepubliceerd op haar website die enige duidelijkheid beoogt te scheppen. Hieruit blijkt dat de promotionele dienstprestaties deel uitmaakt van het belastbaar inkomen van de influencer.
Influencers worden benaderd door bedrijven wegens hun populariteit op sociale mediakanalen (YouTube, Tiktok, Instagram,…) en promoten er de producten die zij krijgen toegestuurd. Het verrichten van dergelijke promotionele dienstprestaties is een belastbare activiteit en dus moeten de inkomsten worden aangegeven, hoewel dat niet voor iedereen duidelijk blijkt te zijn.
Dat de inkomsten van influencers wel eens hoog kunnen oplopen blijkt uit het feit dat de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) in 2019 en 2020 drie dossiers heeft geopend waarbij de belastbare basis met 750.000 euro werd verhoogd.
Welke inkomsten moeten worden aangegeven?
Voor de promotieactiviteiten ontvangt de influencer een som geld en/of mag deze het product zelf behouden.
Dat het geldbedrag moet worden opgenomen in de belastingaangifte lijkt een evidentie. Daarnaast moet ook de waarde van het product (elektronica, make-up, kledij,…) of dienst die de influencer ontvangt opgenomen te worden in de aangifte. Het belastbaar bedrag is volgens de fiscale administratie “de normale aankoopwaarde” die het goed of de dienst heeft.
Zeer opvallend is dat ook de waarde van de producten of diensten die de influencer ongevraagd ontvangt deel uitmaken van diens inkomsten, zelfs als er geen promotie voor gemaakt wordt.
Onder welke categorie vallen deze inkomsten?
De inkomsten van een influencer zullen kwalificeren als beroepsinkomen indien ze voortvloeien uit een professionele activiteit, dan wel als divers inkomen indien het eerder om occasionele inkomsten gaat. Dit moet blijken uit de feitelijke omstandigheden.
Volgens de fiscale administratie kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een professionele activiteit wanneer de vergoeding bestaat uit een som geld, omdat de influencer een groot doelpubliek bereikt en op regelmatige basis berichten omtrent het product in kwestie plaatst. Het werken via een agentschap of tussenpersoon geeft tevens blijk van een professionele aanpak.
De beroepsinkomsten worden belast aan de progressieve tarieven van de personenbelasting, terwijl occasionele inkomsten kwalificeren als een divers inkomen waarop een vlak tarief van 33% verschuldigd is.
Minister Van Peteghem wees er in zijn antwoord op een parlementaire vraag op dat de inkomsten uit reclamewerk vaak foutief als (fiscaal voordelige) auteursrechten in plaats van beroepsinkomen worden aangegeven. Het stelsel voor auteursrechten is fiscaal voordelig, maar is pas van toepassing als enkele strikte voorwaarden vervuld zijn.
Ook minderjarige influencers die promoactiviteiten voeren zullen een aangifte moeten indienen. Zij moeten evenwel pas belasting betalen van zodra de inkomsten hoger liggen dan de belastingvrije som (9.050 EUR in AJ 2022).
Is een btw-registratie noodzakelijk?
Een influencer wordt als btw-plichtig beschouwd wanneer deze op zelfstandige basis regelmatig (lees: dagelijks, wekelijks of maandelijks) berichten van promotionele aard post waarvoor deze een vergoeding ontvangt.
In dat geval is een btw-registratie verplicht, met als gevolg dat er facturen uitgereikt moeten worden. Hierop wordt btw aangerekend, die vervolgens moet worden doorgestort aan de fiscale administratie. Wanneer de jaarlijkse omzet van de btw-plichtige influencer niet meer bedraagt dan 25.000 euro kan deze opteren voor een btw-vrijstelling.
HEEFT U VRAGEN OF WENST U BIJKOMENDE INFORMATIE?
Neem dan contact met mij op via onderstaand contactformulier.