Slimme kilometerheffing: win-win voor files én overheidsfinanciën

Een recent onderzoek naar slimme kilometerheffing in Vlaanderen laat verrassend positieve resultaten zien. De studie, uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven en het Center for Applied Public Economics (CAPE), waarover De Tijd recent bericht heeft, toont een aantal interessante inzichten.
Met een gemiddeld tarief van 10 cent per kilometer zou rekeningrijden de overheidsinkomsten met 3,4 miljard euro per jaar kunnen verhogen. Daarnaast zou het aantal voertuigkilometers tegen 2030 met 6,3% dalen. Op filegevoelige wegen en tijdens de spits zou dit zelfs 11,3% zijn, waardoor het verkeer merkbaar vlotter zou kunnen verlopen (1,4% tot 6,1% sneller).
Het meest effectieve zou een gedifferentieerd systeem zijn dat rekening houdt met waar en wanneer je rijdt, plus de kenmerken van je auto. In congestiezones (tussen Waregem, Antwerpen, Leuven en Brussel) en tijdens de spits zou je tot 17,8 cent per kilometer betalen, terwijl dat buiten deze zones en tijden slechts 8,4 cent zou zijn.
In combinatie met de afschaffing van de jaarlijkse verkeersbelasting en de taks op inverkeerstelling zou dit kunnen leiden tot “brede welvaartswinsten” voor de meeste Vlaamse gezinnen, op voorwaarde dat er een progressieve hervorming van de gewestelijke opcentiemen komt.
Ondanks deze resultaten is er weinig politieke wil om rekeningrijden in te voeren, dit terwijl de Vlaamse begroting onder druk staat door de elektrificatie van het wagenpark, waardoor traditionele verkeersbelastingen teruglopen.
HEEFT U VRAGEN OF WENST U BIJKOMENDE INFORMATIE?
Neem dan contact met mij op via onderstaand contactformulier.